dinsdag 28 januari 2014
Ding 16# Content curatie
Zo, wat een leuk ding zeg en het klinkt ook zo interessant content curator, wauw. Dit is koren op de molen voor de bibliothecaris. Identificeren van bronnen – Welke zijn interessant voor jouw klanten?
Zoeken, vinden, selecteren en evalueren van de bronnen. En dan nog het delen ervan. Niet alleen bij het informatiebureau maar op het www, via social media. Dan is het de kunst om het te presenteren op een handige manier die past bij je doelgroep. Op onze website wordt dit al toegepast door het aanbieden van gepersonaliseerde leeslijsten. Wil je weten wat de nieuwste aanwinsten zijn op een bepaald gebied, wil je een roman advies, je krijgt het op een presenteer blaadje. En dit is ook wat de consument wil. Advies op maat.
Ik heb gekeken op scoop iT en ook zelf een scoop gemaakt. Ook handig om zelf bij te blijven en scoops te volgen. Eerst op het web en toen een met de app gemaakt. De app werkt wel handig maar ik moest weer opnieuw inschrijven. Superleuk om te doe en het ziet er gelikt uit. http://www.scoop.it/t/mediawijs
Het zijn maar een paar scoops maar ik zie Scoop -iT wel zitten voor de bieb. Snel en overzichtelijk aanbieden van bijvoorbeeld boeken over een bepaald onderwerp of rondom een bepaald thema. Ook leuk voor het onderwijs. Maak een scoop over de leukste Tweets van de week van de bieb bijv . Paper.li vind ik wat minder overzichtelijk. Heb wel gezocht naar papers met het trefwoord mediawijs en een paar bibliotheken gevonden die hier actief zijn. Storify heeft mij niet echt kunnen boeien. Ik heb het gevoel dat dit niet veel meer gebruikt wordt. Ik vond ook niet echt actuele info en een verhaallijn zag ik ook niet in het onderwerp mediawijsheid bijvoorbeeld. Er is wel veel op dit gebied en dan heb ik soms het gevoel door de bomen het bos niet meer te zien. Je moet heel goed afwegen wat het handigst is om te gebruiken voor jouw organisatie en dat is niet echt gemakkelijk met zoveel aanbod.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ik zag op Facebook dat je al met het onderwerp bezig was en ik kende het artikel nog niet, dus dank daarvoor. En zo werkt het als het bedoeld is. Je ziet dingen die je zelf nog niet gevonden had. Die scoop van de leukste tweets zou ik maken met Storify. Daarmee kan je op een mooie manier een in de sociale media besproken onderwerp vastleggen. Ik heb dat gedaan rondom het jaarlijkse whiskyfestival in Alkmaar. Daar werd over getwitterd, gefotografeerd en geblogd. Met Storify heb ik die berichten allemaal gebundeld tot een verhaallijn en geembed op het blog. Kijk maar. Het geeft een goed beeld van de stemming rondom het festival.
BeantwoordenVerwijderen