Prima de Kopgroep bibliotheken zoals die de social media inzetten met een Twitterteam en een heus plan. Dit ziet er heel professioneel uit. Bieb 023 heeft ook een twitterteam maar zover ik weet is het meer eenrichtingsverkeer.
Het is heel goed om zo in de keuken van elkaar te kijken en ideetjes op te doen. Ook een prima idee om bij de foto 's en filmpjes die je op Facebook van activiteiten plaatst de mensen te taggen. Zo komt de info ook buiten je likers.
Ik kom er steeds weer op terug maar om het succesvol te maken valt of staat het met de inzet van de mensen. Er moet voldoende ruimte voor worden vrijgemaakt om actief en snel te reageren, zeker op Twitter want dat is de kracht ervan.
De Blogs zien er leuk uit, maar het valt me op dat er weinig op gereageerd wordt . Leuke stukjes staan erop maar het blijft eenrichtingsverkeer bij de meeste.
De app van Bieb Amstelland is helder en duidelijk. Leuk ook dat er boeken besproken worden door de medewerkers. Dit is veel persoonlijker dan de standaard recensies en zorgt vast voor betere uitleencijfers. Iets dergelijks doet Roos op onze Facebook pagina, maar zo kan het ook.
De SocialMediaCaster koppelt sociale media aan catalogussystemen. Het is een informatiezuil die producten met RFID of barcode scant en er automatisch gerelateerde informatie op sociale mediaplatforms bij zoekt. Die wil ik ook. Lijkt me super gaaf, web 3.0 het verrijkte internet! Ik stel me zo voor: Scan een reisgids en vind gelijk de filmpjes, dvd's ,reisverhalen, vervoermogelijkheden, reissites, etc, etc,
Ook helemaal leuk de wolmoord. Krijg meteen zin om i.d. voor scholen te organiseren. Wat een kansen voor de bieb!!!
Menskracht blijft een punt waar we tegenaan lopen. Ik denk dat dat mede te maken heeft met het feit dat we de consequenties niet durven trekken uit deze ontwikkelingen. dat we ons nog te veel op de dagelijkse waan en onze "oude waarden" blijven focussen. Terwijl de maatschappij steeds meer andere verwachtingen heeft en op een andere wijze benaderd wil worden. Ik ben van mening dat wanneer je wilt overleven, dat je duidelijker keuzes moet maken. Meer nadenken over het "waarom" van je organisatie. Waarom besta je, waarom ben je hier op aard. En hoe kun je dat waarom bereiken. En als je dat doel en je waarom helder voor ogen hebt, dan kun je daar consequent naar toe werken. En ik ben er van overtuigd dat je oude waarden zich nog heel goed laten vertalen naar deze tijd. De hulpmiddelen zijn veranderd. Ze bieden je kansen en mogelijkheden om je oude waarden na te streven, maar dan via nieuwe wegen. Voor mij is dat een logische stap, maar het vergt moed om die stap in het onbekende te nemen. En het vergt flexibiliteit, want de verandering is constant.
BeantwoordenVerwijderen