maandag 20 januari 2014

Ding 14# crowdsourcing en crowdfunding

Crowdsourcing , ik heb de filmpjes bekeken en voor bedrijven vind ik dit in deze tijd een geweldig fenomeen. Zeker met alle social media van tegenwoordig is het zo gemakkelijk om je doelgroep te bereiken en te betrekken bij je product. Op deze manier kweek je veel goodwill. Je wordt gevraagd om mee te denken en jouw mening helpt bijvoorbeeld mee nieuw beleid te maken of activiteiten te organiseren. Voor de bieb denk ik aan een uitgebreider klantenpanel. Niet alleen het klantenpanel wat nu actief is maar stel de vragen ook via FB en Twitter zodat iedereen kan reageren. Vraag ook welke activiteiten op prijs gesteld worden en betrek je publiek bij restylen van de bieb. Crowdfunding, prachtig om opdezelfde manier geld in te zamelen waar je anders geen budget voor zou hebben. Zeer populair en de laatste weken ook steeds in het nieuws. Gisteren nog een ijsmachine met afbeelding van jezelf als ijsje, grappig. Voor de bieb denk ik wel lastig, wat geef je ervoor terug? Een gratis abonnement zal het niet halen denk ik. Misschien iets in het kader van restyling: nieuwe leescafestoelen met de namen van de schenkers erop geschilderd door een kunstenaar, best hip. ;-) 

3 opmerkingen:

  1. In Aarhus Denemarken, zijn ze heel erg met bibliotheekvernieuwing bezig en daar speelt crowdsourcing een fundamentele rol in. Er mag geen product of dienst ontwikkeld worden zonder dat daarbij vanaf een heel vroeg stadium klanten betrokken worden. Hun strategie luidt:
    Citizens’ Services and Libraries as a public institution work with collaboration- and employee-driven innovation in order to improve and make more effective current service offers as well as to develop and facilitate new ones. These service offers may be run by us, by partners, or by users. Fields of innovation concern both physical and digital matters as well as mixtures. Citizens are the potential for change and they take part in innovation from the creative phases to testing and realisation.
    Strategiedocument.

    Dat is dus een fundamentele keuze die invloed heeft op het hele bedrijf. Alles wat ze doen wordt gerechtvaardigd doordat er van begin tot eind gebruikers, partners en medewerkers betrokken zijn.
    Hoe denk jij daarover, zou zo'n radicale verandering ook voor jouw bibliotheek denkbaar zijn? Is het een keuze of onvermijdelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het onvermijdelijk is als je in deze tijd wil overleven. De mening van je publiek, dat is je bestaansrecht! En er dan natuurlijk wel wat mee doen.

      Verwijderen
    2. Dat laatste is heel belangrijk. Series nemen om serieus genomen te worden.

      Verwijderen